Webinar "Hoe krijg je inzicht in de effecten van toezicht?"
Eind april werd door het Tijdschrift voor Toezicht een Themanummer over effectmeting van toezicht uitgebracht. Wat alle auteurs in dit themanummer bindt, is dat zij zich niet door deze uitdagingen uit het veld lieten slaan, maar juist aan de slag gingen om deze het hoofd te bieden. Daarbij zien we dat iedere auteur de uitdagingen op eigen wijze heeft benaderd en dat dit leidt tot nieuwe manieren van aanpak en nieuwe inzichten in de effectiviteit van toezichtinterventies. Reden genoeg voor het Evaluatienetwerk om op woensdag 22 juni een aantal van deze auteur te vragen deze inspirerende voorbeelden te delen in een webinar.
Achtereenvolgens kwamen de volgende sprekers aan bod:
- Laurie Jansen en Whitney Tanihatu (senior inspecteur bij respectievelijk de NVWA en de ACM) – over kwalitatief inzicht verkrijgen in de effecten van een communicatiecampagne onder tattooshops. De presentatie vindt u onder de kop Materialen.
- Marlies Honingh ( universitair hoofddocent aan de Radboud Universiteit en projectleider van de Effectstudie van het vernieuwde onderwijstoezicht )– over de meerwaarde van group model building als toetsing van de beleidstheorie van het toezicht door de Inspectie van het Onderwijs
- Manja Bomhoff (beleidsantropoloog en oprichter van het Inzichtenlab) – over aandacht voor wat werkt: verhalen van inspecteurs. De presentatie vindt u onder de kop Materialen.
Daarna volgde een interactieve sessie onder leiding van Wendy Asbeek-Brusse, directeur Onderzoek bij de Auditdienst Rijk. De discussie spitste zich toe op de moeilijkheden die de aanwezige zagen in hun eigen omgeving als het gaat om het inzichtelijk maken van de effecten van hun werk.